
mok.pl
Zaproszenie na wystawę
Więcej
Przejdź do menu głównego.
Przejdź do treści.
Przejdź do wyszukiwarki.
Uruchom wysoki kontrast.
Uruchom wersję tekstową.
Skróty klawiszowe:
Strona wykorzystuje pliki cookies.
Dowiedz się więcej...
Wysoki kontrast.
Wysoki kontrast.
Oficjalna strona internetowa Miejskiego Ośrodka Kultury w Zawierciu. Strona wyposażona w automatycznego lektora treści. Usługa lektora dostępna jest z poziomu poszczególnych podstron.
Piątkowe spotkanie Klubu Miłośników Ziemi Zawierciańskiej zaszczycił swoją obecnością Prezes Towarzystwa Przyjaciół Dąbrowy Górniczej – Arkadiusz Rybak. Przybliżył on zgromadzonym na spotkaniu tematykę powstania Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej i jej znaczenie dla obecnego regionu Zagłębia Dąbrowskiego.
Zagłębie Dąbrowskie znane jest głównie jako ważny obszar górniczo-przemysłowy. Architektoniczny aspekt regionu to zasługa wielu wybitnych i znanych architektów, którzy przybywali do regionu z całej Europy. Jednym z takich projektantów był Henryk Marconi będący autorem licznych projektów, który pozostawił też po sobie ślad na naszym obszarze. Mowa o szlaku transportowym zwanym Drogą Żelazną Warszawsko-Wiedeńską. Pionierskie przedsięwzięcie stało się bodźcem do powstawania nowych typów zabudowań, takich jak dworce kolejowe, nastawnie, perony. Była to pierwsza linia kolejowa powstała na ziemiach Królestwa Polskiego. Inicjatorami budowy Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej byli Henryk Łubieński oraz Piotr Antoni Steinkeller. Trasa została wytyczona według ustaleń inżyniera Stanisława Wysockiego – trasa liczyła 328 km i posiadała 27 stacji kolejowych. Całą linię kolei uruchomiono w 1848 roku po ukończeniu jej ostatniego odcinka w Maczkach. Wartością dla regionu Zagłębia wynikającą z powstania szlaku kolejowego był niezaprzeczalny rozwój miast na obszarze których powstawały kolejne punkty słynnej kolejowej trasy, a co za tym idzie rozwoju przemysłu bawełnianego czy wydobywczego. Warto zaznaczyć, że Kolej Wiedeńsko-Warszawska była najbardziej dochodową z spośród linii kolejowych w Imperium Rosyjskim. Kluczowe bowiem było ekonomiczne znaczenie kolei, która dawała możliwość eksportu węgla kamiennego z Zagłębia Dąbrowskiego do Prus i tekstyliów łódzkiego przemysłu na rynek rosyjski. W 1912 roku rosyjski rząd upaństwowił Drogę Żelazną Warszawsko-Wiedeńską, a po odzyskaniu niepodległości przez Polskę trasa została włączona do systemu kolei polskich.
Już teraz zapraszamy na następne spotkanie KMZZ: 11 czerwca, godz. 16:00, sala 203. Wstęp wolny.
Dane
Miejski Ośrodek Kultury "Centrum" im Adama Mickiewicza
42-400 Zawiercie
ul. Piastowska 1
woj. śląskie
Do góry
Wyszukiwarka
Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.