Skróty klawiszowe:

Archiwum Aktualności
Polecamy
  • Zapowiedź!!! Premiera w ...   Zapowiedź!!! Premiera SZYBCY I WŚCIEKLI: HOBBS I SHAW                                   ... CZYTAJ DALEJ
  • "Uliczne Granie" ... "Uliczne Granie" Bartka Chyli wraz z zaproszonymi gośćmi w ramach akcji "Lato w Mieście" - koncert odbył się 13 lipca przy Fontannie Miejskiej na Placu Św. Jana Pawła II w ... CZYTAJ DALEJ
  • Inauguracja Wieczoru Młodych ... Wakacyjny projekt muzyczny pn. WIECZÓR MŁODYCH TALENTÓW został zainaugurowany w piątkowy wieczór na skwerze przy Pomniku Adama Mickiewicza w Zawierciu. Projekt ma na celu ... CZYTAJ DALEJ
  • O podróżach, filmie i ... Drugi tydzień zajęć i warsztatów w pracowniach MOK "Centrum" za nami. Poza zajęciami w szkółce bilardowej i filmowymi niespodziankami w Małej Sali Filmowej na dzieciaki czekały ... CZYTAJ DALEJ
  • Chóralne popisy na ... Wieczorem 27 czerwca w sali widowiskowej MOK „Centrum” odbył się koncert SHOW MUST GO ON w wykonaniu Chórów Capella Vartiensis i Tutti oraz Zawierciańskiej Młodzieżowej ... CZYTAJ DALEJ

Miasta Zagłębia Dąbrowskiego na trasie Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej

Strona główna » Aktualności » Miasta Zagłębia Dąbrowskiego na trasie Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej

Piątkowe spotkanie Klubu Miłośników Ziemi Zawierciańskiej zaszczycił swoją obecnością Prezes Towarzystwa Przyjaciół Dąbrowy Górniczej – Arkadiusz Rybak. Przybliżył on zgromadzonym na spotkaniu tematykę powstania Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej i jej znaczenie dla obecnego regionu Zagłębia Dąbrowskiego.

Zagłębie Dąbrowskie znane jest głównie jako ważny obszar górniczo-przemysłowy. Architektoniczny aspekt regionu to zasługa wielu wybitnych i znanych architektów, którzy przybywali do regionu z całej Europy. Jednym z takich projektantów był Henryk Marconi będący autorem licznych projektów, który pozostawił też po sobie ślad na naszym obszarze. Mowa o szlaku transportowym zwanym Drogą Żelazną Warszawsko-Wiedeńską. Pionierskie przedsięwzięcie stało się bodźcem do powstawania nowych typów zabudowań, takich jak dworce kolejowe, nastawnie, perony. Była to pierwsza linia kolejowa powstała na ziemiach Królestwa Polskiego. Inicjatorami budowy Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej byli Henryk Łubieński oraz Piotr Antoni Steinkeller. Trasa została wytyczona według ustaleń inżyniera Stanisława Wysockiego – trasa liczyła 328 km i posiadała 27 stacji kolejowych. Całą linię kolei uruchomiono w 1848 roku po ukończeniu jej ostatniego odcinka w Maczkach. Wartością dla regionu Zagłębia wynikającą z powstania szlaku kolejowego był niezaprzeczalny rozwój miast na obszarze których powstawały kolejne punkty słynnej kolejowej trasy, a co za tym idzie rozwoju przemysłu bawełnianego czy wydobywczego. Warto zaznaczyć, że Kolej Wiedeńsko-Warszawska była najbardziej dochodową z spośród linii kolejowych w Imperium Rosyjskim. Kluczowe bowiem było ekonomiczne znaczenie kolei, która dawała możliwość eksportu węgla kamiennego z Zagłębia Dąbrowskiego do Prus i tekstyliów łódzkiego przemysłu na rynek rosyjski. W 1912 roku rosyjski rząd upaństwowił Drogę Żelazną Warszawsko-Wiedeńską, a po odzyskaniu niepodległości przez Polskę trasa została włączona do systemu kolei polskich.

Już teraz zapraszamy na następne spotkanie KMZZ: 11 czerwca, godz. 16:00, sala 203. Wstęp wolny.

 

czytano: 37 razy

autor: mok.pl

data dodania: 2019-05-14 13:00:13

Partnerzy
  • Sieć Kin Studyjnych
  • Let's Rock

Miejski Ośrodek Kultury - Centrum im. Adama Mickiewicza
ul. Piastowska 1, 42-400 Zawiercie

tel.: 32 67 228 82
e-mail: sekretariat@mok.pl

  • IMG_1914
  • IMG_1911
  • IMG_1901
  • IMG_1898
Serwis internetowy Miejskiego Ośrodka Kultury im. A. Mickiewicza w Zawierciu.
Poleć stronę
Wypełnij formularz polecający nasz serwis
Zapytanie
Wypełnij formularz kontaktowy
Wersja mobilna
Facebook