Skróty klawiszowe:

Archiwum Aktualności
Polecamy
  • Kino MOK: PROCEDER   PROCEDER Żyj aż do bólu   30.11 - 21:00 20.12 - 21:00 (XXIV PPFF) 21-22.12 - 21:00   CENNIK ... CZYTAJ DALEJ
  • Grand Prix XXIV ... Młodzieżowy Kameralny Chór Tutti odniósł kolejny sukces, tym razem zdobył Grand Prix XXIV Wojewódzkiego Festiwalu Pieśni Patriotycznej, który odbywał się w Miejskim ... CZYTAJ DALEJ
  • SZCZELINY SENSU – głębia ... Aleksandra Szlęk w tym roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach. Zrobiła dyplom na kierunku grafika warsztatowa. Napisała rozprawę magisterską pt. „Melancholia jako ... CZYTAJ DALEJ
  • FOTOGRAFIA DZIKIEJ PRZYRODY Wystawę tworzy 70 zdjęć, wybranych z wystaw będących wynikiem konkursu fotograficznego Wildlife Photographer of the Year w latach 2002 - 18, organizowanego corocznie, od 1965 r., ... CZYTAJ DALEJ
  • NIEPODLEGŁA zawsze jednoczy! Wydawać by się mogło, że ubiegłoroczne obchody setnej rocznicy odzyskania niepodległości były kulminacją narodowej dumy. 100 lat po 1918 roku – data, której nie można ... CZYTAJ DALEJ

Miasta Zagłębia Dąbrowskiego na trasie Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej

Strona główna » Aktualności » Miasta Zagłębia Dąbrowskiego na trasie Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej

Piątkowe spotkanie Klubu Miłośników Ziemi Zawierciańskiej zaszczycił swoją obecnością Prezes Towarzystwa Przyjaciół Dąbrowy Górniczej – Arkadiusz Rybak. Przybliżył on zgromadzonym na spotkaniu tematykę powstania Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej i jej znaczenie dla obecnego regionu Zagłębia Dąbrowskiego.

Zagłębie Dąbrowskie znane jest głównie jako ważny obszar górniczo-przemysłowy. Architektoniczny aspekt regionu to zasługa wielu wybitnych i znanych architektów, którzy przybywali do regionu z całej Europy. Jednym z takich projektantów był Henryk Marconi będący autorem licznych projektów, który pozostawił też po sobie ślad na naszym obszarze. Mowa o szlaku transportowym zwanym Drogą Żelazną Warszawsko-Wiedeńską. Pionierskie przedsięwzięcie stało się bodźcem do powstawania nowych typów zabudowań, takich jak dworce kolejowe, nastawnie, perony. Była to pierwsza linia kolejowa powstała na ziemiach Królestwa Polskiego. Inicjatorami budowy Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej byli Henryk Łubieński oraz Piotr Antoni Steinkeller. Trasa została wytyczona według ustaleń inżyniera Stanisława Wysockiego – trasa liczyła 328 km i posiadała 27 stacji kolejowych. Całą linię kolei uruchomiono w 1848 roku po ukończeniu jej ostatniego odcinka w Maczkach. Wartością dla regionu Zagłębia wynikającą z powstania szlaku kolejowego był niezaprzeczalny rozwój miast na obszarze których powstawały kolejne punkty słynnej kolejowej trasy, a co za tym idzie rozwoju przemysłu bawełnianego czy wydobywczego. Warto zaznaczyć, że Kolej Wiedeńsko-Warszawska była najbardziej dochodową z spośród linii kolejowych w Imperium Rosyjskim. Kluczowe bowiem było ekonomiczne znaczenie kolei, która dawała możliwość eksportu węgla kamiennego z Zagłębia Dąbrowskiego do Prus i tekstyliów łódzkiego przemysłu na rynek rosyjski. W 1912 roku rosyjski rząd upaństwowił Drogę Żelazną Warszawsko-Wiedeńską, a po odzyskaniu niepodległości przez Polskę trasa została włączona do systemu kolei polskich.

Już teraz zapraszamy na następne spotkanie KMZZ: 11 czerwca, godz. 16:00, sala 203. Wstęp wolny.

 

czytano: 78 razy

autor: mok.pl

data dodania: 2019-05-14 13:00:13

Partnerzy
  • Sieć Kin Studyjnych
  • Let's Rock

Miejski Ośrodek Kultury - Centrum im. Adama Mickiewicza
ul. Piastowska 1, 42-400 Zawiercie

tel.: 32 67 228 82
e-mail: sekretariat@mok.pl

  • IMG_1914
  • IMG_1911
  • IMG_1901
  • IMG_1898
Serwis internetowy Miejskiego Ośrodka Kultury im. A. Mickiewicza w Zawierciu.
Poleć stronę
Wypełnij formularz polecający nasz serwis
Zapytanie
Wypełnij formularz kontaktowy
Wersja mobilna
Facebook