Skróty klawiszowe:

Archiwum Aktualności
Polecamy
  • BILETY     Szanowni Państwo, Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom, informujemy iż,  od dnia 26 maja 2020 r. do dnia 5 czerwca 2020 r. w godzinach 12 – 16 kasa biletowa ... CZYTAJ DALEJ
  • Bogdan Dworak – esencja ...   Bogdan Dworak – esencja Zawiercia   W 2015 roku Bogdan Dworak wydał kolejną swoją książkę pod tytułem „...ale było i było...”, którą dedykował ... CZYTAJ DALEJ
  • LEGENDY JURY - Konkurs ROK w ...   Regionalny Ośrodek Kultury w Częstochowie zaprasza do wzięcia udziału w konkursie   LEGENDY JURY REGIONALNY KONKURS LEGEND, BAŚNI, PODAŃ   CELE ... CZYTAJ DALEJ
  • Centrum Uśmiechu - Fruktaki ...   Kochane dzieciaki :) Zapraszamy Was do wspólnej zabawy !!! Mamy nadzieję, że pamiętacie występ FRUKTAKÓW z programem „Na zdrowie Inspektor ... CZYTAJ DALEJ
  • KASA NIECZYNNA   UWAGA! KASA NIECZYNNA   Szanowni Państwo, wszystkie zwroty za bilety będą realizowane po odwołaniu stanu epidemii.   Prosimy obserwować stronę ... CZYTAJ DALEJ

Miasta Zagłębia Dąbrowskiego na trasie Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej

Strona główna » Aktualności » Miasta Zagłębia Dąbrowskiego na trasie Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej

Piątkowe spotkanie Klubu Miłośników Ziemi Zawierciańskiej zaszczycił swoją obecnością Prezes Towarzystwa Przyjaciół Dąbrowy Górniczej – Arkadiusz Rybak. Przybliżył on zgromadzonym na spotkaniu tematykę powstania Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej i jej znaczenie dla obecnego regionu Zagłębia Dąbrowskiego.

Zagłębie Dąbrowskie znane jest głównie jako ważny obszar górniczo-przemysłowy. Architektoniczny aspekt regionu to zasługa wielu wybitnych i znanych architektów, którzy przybywali do regionu z całej Europy. Jednym z takich projektantów był Henryk Marconi będący autorem licznych projektów, który pozostawił też po sobie ślad na naszym obszarze. Mowa o szlaku transportowym zwanym Drogą Żelazną Warszawsko-Wiedeńską. Pionierskie przedsięwzięcie stało się bodźcem do powstawania nowych typów zabudowań, takich jak dworce kolejowe, nastawnie, perony. Była to pierwsza linia kolejowa powstała na ziemiach Królestwa Polskiego. Inicjatorami budowy Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej byli Henryk Łubieński oraz Piotr Antoni Steinkeller. Trasa została wytyczona według ustaleń inżyniera Stanisława Wysockiego – trasa liczyła 328 km i posiadała 27 stacji kolejowych. Całą linię kolei uruchomiono w 1848 roku po ukończeniu jej ostatniego odcinka w Maczkach. Wartością dla regionu Zagłębia wynikającą z powstania szlaku kolejowego był niezaprzeczalny rozwój miast na obszarze których powstawały kolejne punkty słynnej kolejowej trasy, a co za tym idzie rozwoju przemysłu bawełnianego czy wydobywczego. Warto zaznaczyć, że Kolej Wiedeńsko-Warszawska była najbardziej dochodową z spośród linii kolejowych w Imperium Rosyjskim. Kluczowe bowiem było ekonomiczne znaczenie kolei, która dawała możliwość eksportu węgla kamiennego z Zagłębia Dąbrowskiego do Prus i tekstyliów łódzkiego przemysłu na rynek rosyjski. W 1912 roku rosyjski rząd upaństwowił Drogę Żelazną Warszawsko-Wiedeńską, a po odzyskaniu niepodległości przez Polskę trasa została włączona do systemu kolei polskich.

Już teraz zapraszamy na następne spotkanie KMZZ: 11 czerwca, godz. 16:00, sala 203. Wstęp wolny.

 

czytano: 176 razy

autor: mok.pl

data dodania: 2019-05-14 13:00:13

Partnerzy
  • Sieć Kin Studyjnych
  • Let's Rock

Miejski Ośrodek Kultury - Centrum im. Adama Mickiewicza
ul. Piastowska 1, 42-400 Zawiercie

tel.: 32 67 228 82
e-mail: sekretariat@mok.pl

  • IMG_1914
  • IMG_1911
  • IMG_1901
  • IMG_1898
Deklaracja dostępności
Serwis internetowy Miejskiego Ośrodka Kultury im. A. Mickiewicza w Zawierciu.
Poleć stronę
Wypełnij formularz polecający nasz serwis
Zapytanie
Wypełnij formularz kontaktowy
Wersja mobilna
Facebook